Månedlige refleksioner – Juli

Så gik endnu en sommermåned og da jeg i morges skulle afsted på arbejde, var det som om, at sommeren ikke helt kunne beslutte sig om den skulle fortsætte vejrmæssigt, men når kalenderbladet siger august, betyder det jo stadig sommer, så jeg håber, at vejret bliver bedre for en stund eller to. Udover et par ugers arbejde så har vi haft lidt ferie herhjemme og været afsted til både Juelsminde og Malling (med en enkelt dag i Århus) og min måned startede med huspasning for mine forældre, medens den kortskæggede var på Roskilde Festival. Det har været en virkelig rar måned med de allerbedste mennesker og der er ligeså mange hyggelige begivenheder på programmet i august. Om lidt starter mit sidste semester på min uddannelse og det bliver lidt mærkeligt at skulle afslutte efter at have studeret siden 2010, men jeg glæder mig til at komme ud på arbejdsmarkedet. Og sidst, men bestemt ikke mindst: Jeg har fået købt mit eget domæne og selvom jeg stadig arbejder på småting derovre, skal i næsten se det og det er ved at klikke her. Men jeg har jo fået læst en del sider denne måned og det er jo egentlig det, som disse indlæg mest handler om:

Antal sider:

1,696  sider

Antal læste bøger:

7 (heraf 3 romaner (heraf den ene litteraturhistorisk perspektiv og roman i samme bog),  2 billedbøger, 1 børnebog og 1 biografi)

3 er læst på dansk, 1 på svensk og 3 på engelsk.

Månedens citat:

”Meggie havde altid troet, at Mo havde mange bøger. Efter at have besøgt Elinors hus, troede hun ikke længere det.

Stablerne lå ikke og flød tilfældige steder som hjemme hos Meggie. Hver bog havde tydeligvis sin egen plads. Men hvor andre mennesker havde tapeter, billeder eller slet og ret et stykke bar væg, havde Elinor bogreoler. I hallen var der hvide reoler helt til loftet, i værelset, som de derefter krydsede, var de sorte som gulvfliserne, det samme var tilfældet i gangen, der førte videre.”

Blækhjerte af Cornelia Funke

Arrangementer:

Jeg har ikke nået at tage til et eneste arrangement med litteratur på programmet i denne måned, men har til gengæld været i utrolig mange boghandlere (mest i Århus med den kortskæggede, som var virkelig tålmodig). 

De bedste bøger:

Blækhjerte af Funke. Jeg er stadig ikke helt kommet mig over den læseoplevelse, selvom det efterhånden er nogle dage siden at jeg vendte sidste side og jeg glæder mig til at læse de to andre bøger i serien. Anmeldelsen kommer op senere denne uge.

Anne of Green Gables af Montgomery. Min første “voksne” læsning af historien om Anne og den udgave, som jeg læste, havde en masse litteraturteoretiske perspektiver på Anne Shirley som karakter, hvem Montgomery selv var og den tid, som bogen blev skrevet på, og kombinationen er helt perfekt, hvis du som voksen vil enten genlæse eller læse historien om Anne fra Grønnebakken for første gang.

The Fantastic Flying Books of Mr. Morris Lessmore af Joyce. En fantastisk skøn billedbog om en mand og hans kærlighed til bøger, som jeg varmt kan anbefale – den er fuld af de smukkeste illustrationer, og det er uden tvivl en bog, som kan læses mere end én gang.

Destination Chile af Colins. Skøn afslutning på serien om Georgia Green og hendes liv, der i løbet af serien bragte læseren både til Thailand, Indien og nu Chile. Bøgerne er fulde af fantastisk sjove hændelser og selvom Georgia nogle gange er en smule irriterende, ender man uden tvivl med at holde af hende alligevel (og jeg er sikker på at mange læsere kan se lidt af sig selv i hende på godt og ondt).

De mindre gode bøger:

Jeg havde lidt forventet at “A Child of Books” ville blæse mig fuldstændig bagover ligesom “Den fantastiske bogslugerdreng”, men selvom den ikke gjorde det, nød jeg stadig bogen og regner med selv at få den købt en dag.

Alt i alt:

Selvom de danske nyhedsmedier siger, at det ikke har været så meget sommer i juli som det normalt er, så har jeg haft rig mulighed for at læse bøger udenfor – hvad enten det har været svigermors have under et stort træ eller på mine forældres terasse. Jeg havde slet ikke regnet med at have læst så mange sider, men fremover bliver der brugt en del tid på transport til og fra Hovedstadsområdet og så bliver der både medbragt bøger og hækletøj. Min læsestak er ganske høj på natbordet efterhånden og jeg ser virkelig frem til at tage en tur i Boghallen denne måned og på fredag se udstillingen med Tove Jansson inde i København. I løbet af august har jeg også planer om at lave endnu en video til min YouTube-kanal (som indtil videre kun er en enkelt video, men den kommer nok op på den nye side, da der er mere plads) og et forfatterfokus indlæg igen.

Hvad med jer? Har i også læst mere end forventet her i juli og har det været godt?

Skriv et svar

