#5 Bøger og film: Atonement

atonement-til-blog

På sin vis er det her et ganske relevant indlæg. Ihvertfald hvis du er fan af Ed Sheeran og netop har set hans seneste musikvideo. Her snakker jeg om “Galway Girl”, hvor han styrter rundt fra sted til sted med ingen andre end Saoirse Ronan. Jeg har forsøgt flere gange at udtale hendes navn uden at det er lykkedes, men til gengæld stavede jeg hendes navn rigtigt i første hug nu her. Første film, som jeg nogensinde så hende i, var faktisk i den film, som dette indlæg skal handle om, nemlig “Atonement”. På dansk hedder bogen “Soning” og jeg faldt over den dengang jeg boede i Århus. Hvordan jeg faldt over den kan jeg ikke rigtig huske, men det har uden tvivl været ved en tilfældighed på Amazon.

Bogens fortæller er Briony Tallis (som teenager spillet af Ronan, som voksen spillet af Romola Garai og Vanessa Redgrave) og vi møder hende første gang, da hun er 13 år gammel i sommeren 1935. Familien Tallis har besøg af noget familie, heriblandt kusinen Lola og dennes brødre og Brionys storesøster Cecilia (spillet af Keira Knightley) er også hjemme fra universitetet på dette tidspunkt. På familiens grund bor også deres tjener og hendes søn Robbie (spillet af James McAvoy), der ligeledes går på universitetet og Briony er så håbløst forelsket i ham. Hun overværer en vis spænding mellem hendes søster og Robbie og det går helt galt, da hun ser dem være sammen i familiens bibliotek. Lola bliver antastet en mørk aften og Briony er helt sikker på at det kun kan være én bestemt person, der kan have gjort dette.

Fast forward til krigsårene, hvor Robbie er taget afsted til Dunkirk, hvor han holder kontakten med Cecilia ved lige ved at sende breve afsted. Læseren får at vide at Robbie og Cecilia er blevet gift og Briony, der arbejder som sygeplejerske, tager hen for at besøge dem. Det er Garai, der her indtager rollen som Briony og ligheden mellem de to skuespillerinder var for mig slående. Filmen adskiller sig her fra bøgerne og før man ved af det, sidder den ældre Briony foran seeren og læseren. Hun bliver interviewet og langsomt går det op for en, hvad der egentlig skete dengang mellem de tre hovedpersoner.

Da jeg var færdig med at læse bogen, anbefalede jeg den til alt og alle og købte også den danske udgave til biblioteksudsalg i Århus, da jeg ville låne den til min mor og efterhånden har jeg heller ikke tal på hvor mange gange jeg har set filmen. Den er utrolig smukt filmet og da jeg havde set hvordan hovedkaraktererne så ud før jeg begyndte at læse den (jeg bestilte den med filmcoveret faktisk), afvigede min opfattelse af hovedkaraktererne ikke meget fra filmen. Benedict Cumberbatch har en mindre rolle i filmen, men han spillede den så godt, at jeg faktisk i flere år efter ikke gad se hans film, da han var noget af en klam karakter i denne her film. Det siger blot noget om hvor godt skuespillerne levede sig ind i deres roller.

Denne bog blev den første, som jeg læste af Ian McEwan og jeg har efterhånden bestilt flere af hans hjem til bogreolen. Måden hvorpå han beskriver både den varme sommer i 1935 og Dunkirk sad i mig længe efter og hver gang jeg ser den på bogreolen derhjemme, tænker jeg, at den snart bør læses igen. Bogen, der i øvrigt blev udgivet første gang tilbage i 2001, var shortlistet til en Booker Prize, men vandt desværre ikke. Filmen til gengæld, der er fra 2007, vandt både BAFTAs og en Oscar for “Best Original Score”. Faktisk er der en helt Wikipedia-side dedikeret til filmen og dens priser, da den også var nomineret til en hulens masse. Saoirse Ronan vandt for Best Newcomer og så er vi sådan set tilbage hvor jeg startede dette indlæg, nemlig med skuespillerinden der medvirker i Ed Sheerans musikvideo “Galway Girl”.

One thought on “#5 Bøger og film: Atonement

Skriv et svar

