Månedlige refleksioner – Februar

I et virvar af begivenheder inde i København disse dage bemærkede jeg først i dag, at det var blevet marts. Vintergækkerne blomstrer noget så fint i vores egen have her i år, men med en sne, der kommer og går, har det været svært at konstatere hvornår foråret egentlig var ved at være her. I denne uge befinder jeg mig inde i København hver dag, da jeg skriver for litteraturfestivalen “KBH Læser” og det er virkelig interessant at se hvordan litteratur kan tage forskellige former, når den formidles. På søndag deltager jeg i et bogbloggerarrangement inde på Hovedbiblioteket, som KBH Læser har arrangeret i samarbejde med bogbloggen “Mellem Linjerne”. Jeg har vænnet mig til endnu en gang at være studerende og nyder at tage afsted hver tirsdag for at snakke med søde klassekammerater og lære mere om Python og informationssøgning. Derudover har jeg haft tid til at få læst skønlitteratur i toget og ligeså haft tid til at nyde de smukke morgenstunder i toget, når det kører igennem det sjællandske landskab.

Antal sider:

954 sider

Antal læste bøger:

5 (heraf 3 graphic novels og 2 romaner)

De 3 blev læst på dansk og den sidste på engelsk.

Månedens citat:

”Vanen tro fortsatte de med at læse sammen, og Temeraire lyttede opslugt til hver eneste matematisk eller videnskabelig artikel, Laurence kunne finde. Han forstod dem alle uden besvær, og Laurence var ofte i den sære situation, at han måtte have Temeraire til at forklare sig det stof, han læste højt.”

Temeraire af Naomi Novik

Arrangementer:

Lige nu kan jeg ikke tælle dem alle på 2 hænder, men det mest mindeværdige var klart, da jeg hørte Jonathan Saffran Foer på Gentofte Hovedbibliotek på månedens første dag.

De bedste bøger:

“Temeraire” af Naomi Novik. Jeg havde ikke regnet med at jeg ville blive så interesseret i en fantasybog om drager, aviatikere og krig på Napoleons tid som jeg faktisk blev. Allerede nu overvejer jeg at anskaffe mig hele serien, da jeg virkelig faldt for historien og særligt Temeraire og Laurence.

“Måske mødes vi” af Kate Eberlen. Hvad jeg troede var en almindelig chick-lit bog, overraskede mig virkelig positivt, da den virkelig tog fat i et par store emner og Eberlens måde at lave sit plot er bemærkelsesværdig.

“Of thee I sing: A letter to my daughters” af Barack Obama. Særlig vigtigt i en tid som denne, der minder os om, at der skal være plads til forskellige typer af mennesker i verden og at vi alle har stærker personlige egenskaber, som vi skal huske på.

De mindre gode bøger:

Med kun 5 nøje udvalgte bøger denne måned er det svært at placere nogen i denne kategori.

Alt i alt:

En stille og rolig læsemåned, hvor jeg faktisk troede, at jeg læste mere end i januar. Men optællingen viste noget helt andet end det forventede. Men på den anden side – jeg har også haft mere studierelateret læsning og flere timer på arbejdet. Det er nu lidt rart at have lidt travlt igen og jeg har helt vænnet mig til at pendle ind til byen. Marts byder på både litteraturarrangementer, min kærestes fødselsdag og familiefest på Sydsjælland. Der bliver travlt med studieopgave, men også tid til at få færdiglæst “Hidden Figures”, som jeg læser netop nu og en håndfuld andre bøger.

 

Hvad med jer? Har i lagt mærke til det spirende forår, der er på vej?

Skriv et svar

