Bogforum 2015

Jep. Det er rigtigt. Jeg var også på Bogforum, men har ventet lidt med mit indlæg grundet de mange andre, der var i dagene op til og lige efter. Hvis i følger mig på Instagram, ved i dog, at jeg var afsted (og det afslørede mit indlæg om de mange bøger egentlig også i sidste weekend).  Jeg nåede desværre kun derud fredag og lørdag, da jeg havde afsat søndag til en krimikoncert med Elsebeth Egholm, som mit lokale bibliotek havde arrangeret.

Jeg er vild med hvordan forskellige kunstnere præger denne væg i løbet af Bogforum. Jeg kunne have opholdt mig ovre ved tegneserietegnerne hele weekenden, men så må jeg bare begynde at tælle mere ned til Copenhagen Comics til juni igen. Jeg fik dog set Anders Morgenthaler (som jeg er glad følger af på Instagram).

Hvis du havde sagt navnet Svend Brinkmann til mig for et år siden, ville jeg have spurgt: “Hvem?”. Men efter videnskabsteori på studiet, hvor vi brugte hans bøger Interview og Kvalitative Metoder, vidste jeg med det samme hvem han var, da hans nye bog om diagnoser udkom for kort tid siden. Her er han i samtale med hans medforfatter Anders Petersen og det var en yderst interessant samtale. Jeg har endnu ikke købt bogen, men hvis Brinkmann er så god til at skrive om videnskabsteori og metode til at man vil læse videre, så må hans nye bog være virkelig god.

Lørdag startede jeg med at mødes med en anmelder fra Bogrummet og drikke formiddagskaffe med hende og hendes datter. Lidt pudsigt at møde en person, hvis anmeldelser man kender ret godt, men som man aldrig før har mødt. Jeg mødte i øvrigt mange bogbloggere/instagrammere derude, som jeg måtte introducere mig for, da jeg ikke i samme grad har billeder af mig selv herinde. Super søde mennesker, som jeg fik hilst på og næste år må vi hænge lidt mere ud i loungen, hvor jeg nærmest kun opholdt mig på vej ind og ud. Nå, men jeg gik over til Danmarks Bibliotekers stand, hvor jeg opholdt mig af flere omgange de to dage. Her gik Adrian Hughes i gang med en litteraturquiz, hvor Eva Maria Fredensborg, Søren Kassebeer, Rikke Rottensten og Lotte Thrane stod på podiet og dystede. Publikum kunne også være med og det var fint hvordan f.eks. ældre mennesker i front af publikum vidste mere end dem på scenen.

Caitlin Moran er fantastisk! Og jeg var bestemt ikke den eneste med den mening den lørdag. Min litteraturnørdede veninde Mia er hende, som bliver kysset. Jeg var især vild med grunden til at hun skrev sine bøger: Hun kunne gå på biblioteket og læse Jane Eyre som teenager, men det matcher ikke rigtig en rebelsk teenager. Der manglede en bog, som hun kunne identificere sig med. Jeg havde kun hørt en smule om hende, da jeg gik ind i salen og efter var jeg sådan helt: “MUST READ HER BOOK RIGHT NOW!”. Sådan cirka. Mia fangirlede nærmest i en halv time efter og selv begyndte jeg at følge hende på Twitter med det samme. Jeg sad egentlig mest og bare nød den britiske accent, hvor Mia skrev en del ned, så når hun udgiver sit indlæg med hendes oplevelser ovre på Littuna, deler jeg lige på Facebook.

Efter Moran spurgte Mia, om jeg ville med over og se Sanne Søndergaard og det siger man ikke nej til. Jeg følger Søndergaard på både Instagram og Facebook og har set hende holde foredrag i selskab med en komikerveninde og vidste derfor, at jeg ville være godt underholdt. Ovenstående billede illustrerer en af hendes vigtigste pointer – kvinder bør kunne sidde som mænd uden at blive irettesat for at fylde for meget. Jeg har “Solo” stående på bogreolen og glæder mig til at læse den – jeg glædede mig allerede før foredraget, men foredraget fik mig til at indse, hvor vigtigt det er at læse den for især unge kvinder som jeg.

Det var ikke meningen, at jeg skulle lytte til så mange stærke kvinder lørdag, men det blev til 3 i træk alligevel. Ovenstående fik mig til at fangirle en smule. Her snakker Leonora Christina Skov om rejselitteratur. Hun har netop skrevet et efterskrift til en rejsebog af Bruce Chatwin, som jeg for nylig erhvervede mig på engelsk, og i stedet fik jeg en signering i Silhout af en synder. Jeg havde set et billede på Instagram om Bogforum, og spurgte, om den måske kunne blive signeret. Det ville hun heldigvis gerne og hendes signering er en af de fineste, som jeg nogensinde har fået. Bogen skulle jeg læse som det første på Litteraturhistorie for 5 år siden, men dengang brugte jeg penge på andre studieting og lånte hendes bog på biblioteket. Sidenhen har jeg læst flere af hendes bøger og overvejer at sætte “Hr. Hjort” på ønskesedlen. Et inspirerende foredrag i øvrigt, som gav mig lyst til at læse meget mere rejselitteratur – jeg tror, at den sidste jeg læste var Gilbert’s Eat Pray Love sidste år og Wild af Strayed må snart læses.

Tak til Bogforum for pressekort – jeg vender stærkt tilbage næste år og spiser en masse af maden i loungen. Og tak til Arnold Busck for en dagsbillet med tilhørende goodiebag – chokoladen var fantastisk og jeg har allerede fremvist jeres indkøbsnet på både de københavne og ungarske gader og stræder. Det er en fantastisk god størrelse 🙂

Jeg håber, at i alle hyggede jer på Bogforum og håber, at jeg får snakket med endnu flere litteraturnørder næste år. Og til jer, som ikke kunne komme – jeg håber at vi kan ses næste år 🙂

One thought on “Bogforum 2015

Skriv et svar

