#Litterære links – Flere film om forfattere

MV5BMTY4MDQyNjM2OF5BMl5BanBnXkFtZTcwMjQxOTAzMw@@._V1__SX1303_SY591_ MV5BMTMxMjQ3NjQ3MF5BMl5BanBnXkFtZTcwNTc4NDEzMQ@@._V1__SX1303_SY591_ MV5BMTMxNzYzNzUzMV5BMl5BanBnXkFtZTYwNjcwMjE3._V1__SX1303_SY591_ MV5BMTczMzU0MjM1MV5BMl5BanBnXkFtZTcwMjczNzgyNA@@._V1__SX1303_SY591_

Mangler i også film til de kolde efterårsaftener? Så læs med her. Jeg har fundet flere film frem til jer rundt omkring og det er en blanding af film, som jeg endnu ikke har set og to af mine yndlingsfilm.

Finding Neverland” har de sidste 10 år været på listen over mine yndlingsfilm (den er fra 2004, men jeg købte den i min sommerferie i 2005). Johnny Depp spiller ingen ringere end J.M. Barrie, som vi kender bedst som manden bag Peter Pan. Det var mit første møde med historien bag en yndlingsbog og hvis du ikke kender historien bag Peter Pan, så kan jeg klart anbefale den. Kate Winslet spiller også med og det samme er Freddie Highmore, som de fleste i dag nok kender bedre som drengen i Charlie og Chokoladefabrikken samt Bates Motel.

The Hours” er fra 2002 og denne film blev min introduktion til Woolf. Nicole Kidman spiller den ene hovedrolle som Woolf og Julianne Moore og Meryl Streep som hhv. husmor med selvmordstanker og en sand mrs. Dalloway i nutiden. Jeg har ikke tal på hvor mange gange jeg har set filmen og jeg vil helt klart anbefale den til dem, som synes, at hende der Woolf og hendes forfatterskab virker lidt intimiderende. Det er bestemt ikke en optimistisk film, men det er en fantastisk skildring af det til tider svære liv.

Capote” er en af de film, som jeg rigtig gerne snart vil få set. Indtil videre har jeg kun læst “Breakfast at Tiffany’s” og det kunne være interessant at se en film om manden bag bogen. Bogen handler om hvordan han kom i gang med at skrive “In Cold Blood” og selvfølgelig er Harper Lee også med som karakter. Philip Seymour Hoffmann, som en del nok kender fra rollen som Heavensbee i Hunger Games, spiller manden i fokus og den er fra 2005.

Iris” er endnu en af dem, som jeg ikke har set. Kate Winslet har hovedrollen som den britiske forfatterinde Iris Murdoch, hvis værker blev udgivet i en periode på over 40 år. Jeg har set traileren utallige gange og filmen strækker sig over nærmest hele hendes liv. Hun blev desværre ramt af Alzheimers og den ældre Iris spilles af Dame Judi Dench. Dench er jo nærmest en grund i sig selv til at se filmen.

Kender i nogle gode film om forfattere? Danske/udenlandske?

2 thoughts on “#Litterære links – Flere film om forfattere

  1. Bjarne Jensen 5. oktober 2015 / 9:40

    Så for nylig Hamsun, da jeg lige har læst et par af hans bøger. Fantastisk film!

    Like

    • Ann-Kristine 7. oktober 2015 / 21:49

      Tak for tip – den vil jeg se nærmere på 🙂

      Like

Skriv et svar

