#Litterære links – Film om forfattere

filmomforfattere

Så er jeg tilbage med et kort indlæg, da der er 3 dage til aflevering af et stort projekt. Jeg har fundet nogle film frem til jer, som alle handler om forfattere, både britiske og amerikanske. Alle tre har jeg set indenfor de sidste par år og jeg søger altid efter flere film om interessante forfattere.

Miss Potter” er fra 2006 og handler om Beatrix Potter, som er kvinden bag bøgerne om Peter Kanin. Jeg har ikke før kendt til hendes liv og jeg blev så betaget af hendes liv, at jeg tvang min mor til at besøge et af de mange museer dedikeret til hende i Lake District i England. Filmen har også givet mig lyst til at læse hendes bøger påny – jeg er sikker på at jeg har læst dem engang i min barndom, men vi havde dem ikke stående derhjemme. Beatrix havde det ikke altid nemt. Hun var som barn ganske fantasifuld og filmen illustrerer dette på en ganske fin måde. Renée Zellweger spiller hovedrollen og Ewan McGregor spiller hendes forlægger, som hun efterhånden falder for. Hvis du er vild med hendes fortællinger, er denne film en must-see for dig.

Sylvia” er fra 2003 og handler om Sylvia Plath og hendes forhold til forfatteren Ted Hughes. Amerikanske Sylvia studerede i Cambridge, da hun mødte Ted Hughes og hun falder hurtigt for ham. Sylvia er spillet af Gwyneth Paltrow, som virkelig formår at vise hendes skrøbelige sind og overfor hende ser vi Daniel Craig som Ted, der ikke altid ved hvad han skal stille op med hende. Endnu har jeg ikke læst “The Bell Jar”, men en skønne dag må jeg få den læst og så se filmen igen, da jeg måske så ville forstå hendes personlighed meget bedre. Der var meget debat om denne film, da deres børn stadig lever og ikke var så tilfreds for den måde deres forældre blev vist på.

“Midnight in Paris” er fra 2011 og en typisk Woody Allen film. I denne møder vi forfatteren Gil, som er taget med sin forlovede til Paris, hvor han føler sig mere hjemme end mange andre steder. Da han en sen aften er på vej hjem, stopper en bil op ved siden af ham og han stiger ind. Han bliver ført tilbage til de hæsblæsende 20’ere, hvor Stein, Fitzgerald og Hemingway befandt sig i byen. Det er især tiden i 20’erne som er interessant for litteraturnørder (som mig) og Allen fanger de fantastiske parisiske øjeblikke, som man ikke ser andre steder. Owen Wilson spiller Gil, Rachel McAdams hans forlovede Inez og alt i alt er der mange stjerner med i denne film. Siden jeg så den første gang, tror jeg, at jeg har set den mindst 10 gange (sidste gang var i sidste uge) og hvis jeg vil drømme mig tilbage til 20’ernes Paris, er dette filmen, som jeg ville sætte på.

Hvad med jer? Kender i nogle gode film, der handler om forfattere? 

2 thoughts on “#Litterære links – Film om forfattere

  1. Rikke Simonsen 27. maj 2015 / 12:45

    Et virkelig fint indlæg!
    Jeg kender kun filmen ‘Midnight in Paris’, men vidste ikke at den havde noget med nogen at gøre.. Haha. Men de to andre må jeg få set på et tidspunkt! 😀

    Liked by 1 person

    • Ann-Kristine 1. juni 2015 / 20:57

      Mange tak 🙂
      Så må du se den igen – næsten alle, som han møder i datiden, er kunstnere/forfattere/musikere 🙂 Mht “Sylvia” skal man være i humør til noget lidt deprimerende a la “The Hours”, men den er utrolig interessant. “Miss Potter” er super hyggelig (det meste af tiden) og det er spændende at se hvordan hun knokler for at blive udgivet. 🙂

      Like

Skriv et svar

