Månedlige refleksioner – Marts

Hermed et forsinket indlæg om min marts måned. Marts blev en travl måned, men der blev alligevel tid til læsning – det viser bøgerne mig på Goodreads. Jeg har modtaget fantastiske bøger og var heldig at modtage 2 bøger før udgivelsesdatoen – en ting, som jeg aldrig har prøvet før. Marts betød lidt ferie og jeg smuttede mod Flensborg med min mor og tilbragte dernæst påsken hos mine forældre. Marts betød fridage og virksomhedsbesøg på DONG og DR og jeg går nu ind i en studietravl periode med 2 projekter – juni og Roskilde Festival kan ikke komme hurtigt nok. Måneden har været præget af skønne børnebøger og danske romaner med et twist af Hornby og Dunham. Jeg glæder mig især i disse dage til at se Helle Helle senere på måneden, da det desværre blev skubbet – nu får jeg dog også tid til at læse “Hvis det er”, som arrangementet skal handle om. Og jeg har meldt mig til mit første Readathon, som jeg glæder mig meget til her i april. Marts blev i øvrigt også måneden, hvor jeg fandt en bogpusher inde i København – jeg har allerede fået 2 fix i form af bøger.

Antal sider:

1,444 sider.

Antal læste bøger:

7 (heraf 2 romaner, 1 fortælling, 1 biografi, 2 børnebøger og 1 graphic novel )

Jeg har denne måned formået at læse 2 engelske bøger og 5 på dansk (Heraf var 2 originalt på engelsk, 2 på dansk og 1 på svensk)

Månedens citat:

“I lærerværelset var der et skolebibliotek. Dér gik jeg i gang som en rasende og afgræssede alt, hvad der var. Man plejer at kalde årene mellem ti og tretten for bogslugeralderen. Og vist slugte jeg alt, hvad jeg kom i nærheden af, enten jeg nu hentede det i skolebiblioteket eller lånte af kammerater, som var bedre udrustede med egne bøger, en jeg var. (…) Tro nu ikke, at jeg kun læste klassikere! Men et faktum er det, at de bøger, der engang greb mig stærkest, og som fulgte mig gennem hele livet, det er netop dem, der fortsat lever på bibliotekernes hylder. Beror det måske på, at det tilfældigvis var så gode bøger?”

– Astrid Lindgren

Arrangementer:

Desværre ingen litterære arrangementer denne måned, men skal snart se Helle Helle på biblioteket.

De bedste bøger:

Når jeg reflekterer over min læsning er det særligt 3 bøger, som jeg var lidt mere begejstret for end de andre:

Astrid Lindgren – Samuel August fra Sevedstorp og Hanna i Hult. Denne samling af essays og fortællinger ramte mig, da jeg virkelig kunne identificere mig med denne fantastiske forfatterinde. Hendes læsning ift. hvad jeg selv læste som barn men også hendes forældres kærlighedshistorie som jeg bestemt vil genlæse en dag.

Lena Dunham – Not that kind of girl. Lige da Girls kom frem, forsøgte jeg at se serien og det tog noget tid før jeg for alvor forstod hvad det er Dunham vil med sin serie. Til gengæld var hun god til at slå tonen an i hendes selvbiografi, som handler om hende selv, hendes familie og vigtigst af alt – hvordan det er at være ung i USA i dag. I skrivende stund arbejder jeg på min anmeldelse i øvrigt.

Nick Hornby – Miss Blackpool. Jeg begyndte for alvor at læse bøger af denne brilliante forfatter, da jeg boede i Sverige for 2 år siden. “High Fidelity” og “About a boy” er fantastiske bøger, som med god grund er filmatiseret og “Miss Blackpool” følger forhåbentlig efter. Jeg mangler stadig at læse et par bøger i hans forfatterskab, men det får jeg forhåbentlig snart tid til.

De mindre gode bøger:

Faktisk har jeg været glad i en eller anden grad for alle de bøger, som jeg har læst denne måned.

Alt i alt

Jeg har nået at læse mere end jeg troede. Den kommende måned kan kun overgå, da der er Readathon og jeg glæder mig til at fordybe mig i bøgernes verden i et helt døgn.

Hvad med jer? Hvordan gik jeres læsemåned? Og skal i være med til Readathon?

Skriv et svar

